Great ocean road & Grampians!!

14 september 2018 - Adelaide, Australië

In één woord was dit gewoon echt: GREAT!! In  Melbourne werd ik dinsdag morgen om 7 uur in de ochtend opgehaald door Julian de gids van de Groovy Grape tour. Samen met 8 andere zijn we in 3 dagen van Melbourne naar Adelaide gereden met onderweg extreem mooie stops!

Een kleine groep en dat is eigenlijk wel fijn, zo kunnen we ook een beetje overleggen wat we willen en hoelang we overal willen blijven. De eerste stop was in het plaatsje Torquay, de plaats waar Ripcurl en Quicksilver zijn ontstaan en de zee hier heeft ook perfecte golven om op te surfen. Hier was ook een outlet waar ik een super goedkope bikini van Ripcurl wist te score. Beetje jammer dat we hier niet meer tijd kregen, want deze outlet was mega en anders had ik hier zeker weten nog meer mooie dingen kunnen scoren. In dit plaatsje zijn we verder naar het strand gereden, waar we konden genieten van een mooi uitzicht en een paar surfers in actie in de hoge golven. Vervolgens reden we door naar Bells Beach, gelukkig was het mooi weer en dit zorgde voor perfect licht voor de foto's. De tweede stop was bij splitpoint lighthouse. Na een korte wandeling kwamen we uit bij de vuurtoren en het uitzicht over het strand was weer mooi. Alleen terug gekomen bij de bus zagen we dat de bus vast zat. De gids probeerde de bus om te keren, alleen dit ging niet helemaal goed. De achterkant van de bus zat vast in de grond. Het heeft ongeveer 40 minuten geduurd, voordat we eruit kwamen. We moesten de bus duwen en met balken onder de wielen de bus eruit krijgen. Hierna reden we verder naar het sign met Great ocean road erop en hier was een random politie controle en ja hoor ook hier moesten we weer een hele tijd wachten. Bleken de papieren van de gids niet op orde te zijn en hebben we daar ook nog meer dan een half uur moeten wachten. Lekker begin zullen we maar zeggen. Na al het papierwerk konden we onze weg vervolgen richting de lunchplek en hebben we daar genoten van lekkere zelf gebakken hamburgers. Toen begonnen we dan echt aan de "The Great ocean road" een weg met mooie kliffen, helder blauw water en gelukkig nog steeds de zon. We zijn op de great ocean road op verschillende mooie uitkijkpunten gestopt en eigenlijk elk punt was toch weer net iets anders. We zijn onder andere gestopt bij Apollo Bay en bij een plek waar we papegaaien konden voeren en koala's konden spotten. Ik had het alleen niet op al die rond vliegende vogels. Maar ook zijn we door het oudste gematigde regenwoud van Australië gewandeld, Great Otway National park. De dag sloten we af in Port Campell National park met lookouts als Loch and Gorge. Bij Loch and Gorge is vroeger een schip tegen de kliffen gevaren en hebben 2 mensen het overleefd die dagen lang op het strand moesten overleven. En als je die kliffen ziet die zijn echt mega vanaf het strand. En de 12 apostles in Port Campell National Park. Jammer genoeg was het nu bewolkt, maar het uitzicht was nog steeds mega gaaf. In de avond sliepen we in een hostel in Princetown in een dorm met 16 personen, een beetje druk maar goed en hebben we pizza gegeten.

Woensdagochtend ging om 6 uur de wekker en stond het ontbijt klaar in de gemeenschappelijke ruimte. Echt een backpackers ontbijt dus toast met smeersel of cereals met melk. Hierna inpakken en wegwezen. Nog even terug richting de twelve apostes hopende op beter licht. Helaas waren we hier nog iets te vroeg, waardoor de helft schaduw was. Maar het was te proberen. Vervolgens reden we verder over de great ocean road en maakte een korte stop in Port Campbell, voordat we verder reden naar nog een aantal hele mooie stops. Waaronder de London Bridge die zo genoemd is, omdat het eerst ook 2 bogen had en dus op de brug leek. Het eerste gedeelte van de zogenaamde brug is in 2007 naar beneden gestort. Er waren toen 2 mensen die vast kwamen te zitten op het eiland dat ontstond. Zij moesten gered worden met een helikopter. Echter was het een date van 2 mensen die hun partners bedrogen en dus op deze manier betrapt werden. De twee stops hierna waren bij Bay of Mauritius en Bay of Islands. Twee plekken met een prachtig uitzicht over de rotsen en de eilanden die door moeder natuur zijn ontstaan. Wat kan ik van deze uitzichten genieten en zeker omdat ik perfecte foto's kon maken door de strak blauwe lucht. Helaas bleven we op deze plekken niet langer, want ik kon hier echt nog uren naar kijken. Na de laatste stop langs de kust zijn we richting de accommodatie gereden in The Grampians. Maar voordat we daar aankwamen maakte we eerste nog een stop in Warrambool en zijn we naar een punt gegaan op een berg waar een vulkaan actief was.
Naar mate we meer het  binnenland in rijden, begint het landschap op Europa te lijken. Wit/zwarte koeien, weilanden met schapen en akkerbouw. Echt heel gek om dat ineens hier in Australië te zien. Hierna kwamen we aan bij de accommodatie, een groepshuisje wat veel beter was dan gister. Hier maakte we burrito's voor lunch en hebben we onze spullen in de kamers gezet. Toen iedereen er weer klaar voor was reden we verder het National park in waar ons een pittige wandeling over rotsen te wachten stond. Wel veel leuker dan een normaal wandelpad, maar makkelijk was het zeker niet. Helaas begon het onderweg te regenen en is het eigenlijk blijven regenen/miezeren. Halverwege onze route werden we opgehouden. Anderen van mijn groep hoorde mensen schreeuwen om hulp op de top van een berg. Onze gids was er alleen nog niet, omdat die de auto geparkeerd had en via de andere kant ons tegemoet zou lopen. Eigenlijk kwamen we er ook niet achter wat er nu eigenlijk aan de hand was en we konden dan ook vrij weinig doen. Ondertussen begon het ook weer harder te regenen, dus we besloten te wachten tot de gids er was om te vragen of hij iets zou kunnen doen. De gids is vervolgens helemaal naar boven geklommen om hun naar beneden te halen. Het bleek dat ze daar al 2 uur vastzaten en helemaal ten einde raad waren.
Ze waren 20/21 jaar oud en hadden dus heel erg veel geluk dat wij ze gehoord hadden en dus niet verder liepen. Ze waren namelijk 400 meter van hun pad af gelopen en dat maakt het dus heel erg gevaarlijk vertelde onze gids later. Ja, ik maak het hier gelijk mee. Gelukkig is dit wel goed afgelopen, maar ook hier zijn we tijd mee verloren. We hadden dus geen tijd meer om bij het Art Centrum te gaan kijken, maar daar in tegen wel 3 levens gered!

Hierna zijn we nog bij de kangoeroes gaan kijken en je kon echt super dichtbij komen, wat echt heel erg gaaf was. Ook was er een moeder kangoeroe met een baby in de buidel die ook mee ging eten. Echt super schattig om te zien!             Deze nacht sliepen we in een soort vakantiehuisje wat echt een heel erg gezellig idee gaf. Het eten van deze avond was lekker uitgebreid, namelijk barbecue met
kangoeroe steak en nog 2 andere soorten vlees. Heel erg lekker en hierna hebben we in de avond nog een spelletje gespeeld en zijn hierna gaan slapen.

Donderdag de laatste dag stond een lange rit naar Adelaide op het programma.
Maar voordat we daar aan begonnen gingen we eerst nog was dingen bekijken. De eerste stop was een uitkijkpunt na een korte wandeling van 1.4 kilometer.  Uitkijkpunt over de balconies van de mountain. Een erg mooi uitzicht en weer net iets anders dan alle uitkijkpunten die ik gezien heb aan de oostkust. Al leek het wel heel erg op de uitkijkpunten in de Blue Mountains. Hierna reden we een klein stukje door naar de Mckenzie falls. Hier moesten we een hele hoop trappen naar beneden lopen om bij het hele mooie uitzicht te komen. Naar beneden viel nog reuze mee, maar weer terug omhoog was echt heel erg vermoeiend. Maar goed het was zeker het uitzicht waard! Hierna vervolgende we onze weg en hadden we een korte stop in Horsham en bij Pink Lake. Super bijzonder was dat, het is namelijk een meer dat een roze gloed heeft en als je dichterbij bent ook echt roze is van kleur. Heel erg speciaal en bijzonder dat de natuur dit laat zien. Hierna zijn we doorgereden naar een lunchplek. Deze keer steaksandwiches. Lekker veel vet gegeten weer tijdens deze tour, maar dat zal helaas ook nog wel even zo door gaan met alle tours die nog gepland zijn. Na de lunch reden we in een stuk door naar Hahndorf een dorpje geïnspireerd door Duitsland met ook allerlei Duitse winkeltjes en een Duitse pub. Hier heb ik ook Fudge geproefd. Heel erg zoet is dat, maar wel erg lekker. Rond half 6 kwamen we aan in Adelaide en werden we afgezet bij het hostel.

Terug in het hostel kan ik terug kijken op weer 3 hele mooie dagen, met veel mooie ervaringen en heel erg veel mooie natuur. Het zuiden van Australië is toch echt weer heel erg anders dan de oostkust.

Morgen gaat om 5 uur de wekker voor een 2-daagse tour richting Kangaroo Island. Erg benieuwd wat voor moois dat eiland te bieden heeft. Ik wens jullie allemaal weer een heel erg fijn weekend!!