The outback!

5 oktober 2018 - Darwin City, Australië

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb. Maar dat heeft zeker een verklaring! De afgelopen 2 weken had ik namelijk nogal een druk programma. Eerst 20,5 uur in de bus zitten van Adelaide naar Alice Springs en dat nog wel zonder wc. Het water in de tank was namelijk op en als je 's nachts door de outback rijdt kom je eigenlijk al niets tegen en 's nachts is natuurlijk niets open. Dus dan maar 5 uur lang niet plassen.

Aangekomen in Alice springs mijn hostel opgezocht en nog een rondje gelopen door het mini centrum, in de avond ben ik gaan uiteten. Een lekkere grote kipburger.Hierna snel mijn bed in gekropen. De volgende dag heb ik uitgeslapen en ben ik wat door het stadje gaan dwalen. Eigenlijk vond ik er maar niets aan. Stadje in the middle of nowhere, verste weg van alle stranden van Australië en er viel niet zoveel te beleven. Dus terug naar het hostel, tas ingepakt voor de tour en 's avonds een night market bezocht.

Vrijdag 21 september stond een bijzondere tour op het programma, waar ik toch best wel zenuwachtig voor was. Ik ging nu namelijk echt de outback bewonderen en in de natuur kamperen. Nog wel in een swag. Een tentdoek in de vorm van een slaapzak met een slaapmatje en een slaapzak er in. Om 5 uur werden we opgehaald en moesten we 4,5 uur rijden richting het kamp met onderweg wat korte stops. Aangekomen op het kamp kregen we lunch en konden we naar een lookout lopen. De bus was helemaal vol en dit betekende dus een grote groep. Na de lunch gingen we naar het cultureel centrum van Uluru en maakte hierna een grote wandeling aan de voet van the rock. Dat was toch bijzonder om zo'n grote rots in de middle of nowhere te zien. Na de wandeling was het alweer tijd voor de sunset, dus busje weer in en rijden maar. De hele dsg was het al bewolkt, dus we zagen het somber in. Maar we hadden geluk, tussen al die wolken was ern plekje vrij en daar scheen de zon dan ook prachtig doorheen. Het gras kleurde goud en de rots gaf bijna licht. Heel bijzonder om te zien. Tijdens deze gratis voorstelling kregen we champagne en snacks. Een hele leuke afsluiting van deze eerste dag. Maar natuurlijk stond het spannendste nog op de planning. Namelijk overnachten in de swag. Op de grond, in je slaapzak, kijkend naar de lucht vol met sterren. Nu ga ik het weer zeggen, maar ook dit was een erg bijzomdere ervaring!
In de avond hadden we burgers gemaakt en dit bleek kamelenvlees te zijn. Smaakte als gewone burger, maar kan nu zeggen dat ik kameel gegeten heb.

Zaterdag vroeg uit de veren (4.30 uur), swag oprollen en weg is je bed. Op weg naar het platform, waar we konden genieten van de sunrise met zicht op Uluru en the Olgas. Hierna gelijk door naar een 7,4 km lange klim over rotsen en paden in de Valley of the winds. Hier liepen we tussen de Olgas. Enorm grote rotsen met mooie valleien. Het was een zware klim in 24 graden en dat om 9 uur s'ochtends, maar dat was het, het zeker waard. Wat een mooi natuurverschijnsel! Hierna terug naar het kamp voor de lunch en in de namiddag stond er weer een erg lange rit op het programma richting Kings Canyon. Omderweg hout sprokkelen voor het kampvuur. Voelde net als ern groep 8 kamp alleen dan 13 jaar later haha.
Aangekomen in Kings Canyon het kamp weer gereed maken, koken en in de avond gezellig liedjes zingen rond het kampvuur. Ook deze dag vloog weer voorbij!

Zondag was alweer de laatste dag aangebroken van de outback. Helaas weer vroeg op, richting the Kings Canyon. Na een mega stijle klim van 500 meter, maar heel veel traptreden konden we boven aan de top genieten van ern prachtig uitzicht. Dit deed me terug denken aan de canyons in Amerika. Na een korte uitleg hoe de canyon was ontstaan, stond ons weer een mooie wandeling te wachten over rotsen, tussen rotsen en hele mooie natuur. Deze wandeling voelde dan ook niet als een hele lange wandeling. Alleen de eerste klim was erg pittig, maar de rest was prima te doen. Door de hitte hier wordt wel overal gewaarschuwd om voldoende water mee te nemen en niet na 11 uur het park te betreden. Na de wandeling en de lunch reden we terug naar Alice Springs. Onderweg stopte we alleen eerst nog even voor een kamelenrit. Dit was wel heel erg grappig. Helaas zat het er al weer op en is de tijd echt voorbij gevlogen. Na een 3 uur rijden kwamen we terug in het hostel. Lekker douche en de avond afgesloten met een gezamelijk etentje.

Maandag stond tour 2 alweer op het programma. Namelijk de mega lange rit van 1500 kilometer van Alice Springs naar Darwin. 5 uur werden we op gehaald. Loiren en Cartier van de outback tour gingen ook mee. Dat was wel fijn. Een kleine groep met 7 personen. Tot 11 uur reden we de eerste km met een 1 korte stop. Rond 11 uur hadden we een stop bij weer grote rotsen, Devils Marbles. Vervolgens door naar Daly waters waar onze slaapplek was voor die avond. Bij een van de oudste pubs van Australië. De eerste 900 kilometer hadden we nu dan ook gereden. Erg gezellig met de meiden en de volgende dag weer vroeg uit de veren met een eerste zwemstop. Natuurlijk thermaal pool. Alleen er zaten duizenden vleermuizen in de bomen de alles onderscheten dus ik vond het niet heel erg chill daar. Maar afkoeling met dit weer is altijd fijn natuurlijk. Hierna doorgereden naar een meer waar we gingen lunchen. Door de luchtvochtigheid zitten hier erg veel vliegen om gek van te worden. Ze gaan zitten op je mond, ogen en oren. Niet fijn dus! Na de lunch naar de 2e zwemstop bij Edith Falls. Een groot meer met een kleine waterval. Achteraf bleken hier dus fresh water krokodillen te zitten en kan ik dus eigenlijk zeggen dat ik met krokodillen gezwommen heb haha. Na deze zwemstop reden we door naar Darwin. Tijdens deze tour heb ik echt fe grootste lol gehad met de meiden in de bus. Je moet namelijk iets als je samen ruim 10 uur in de auto deelt. Dan ga je gekke dingen bedenken haha. Aangekomen in Darwin zijn we dan ook lekker doorgegaan met onze party en moesten we hierna afscheid nemen van Cartier.

Woensdag heb ik het met Loiren lekker rustig aangedaan. Heerlijk relax aan het water gelegen en in de avond de zonsondergang gaan bewonderen. We zijn toen gaan uiteten bij een italiaan met zelfgemaakte pasta. Heel erg lekker! Dit restaurant zat in het Casino dus ik kon het natuurlijk niet laten even een gokje te wagen. De woensdag zat er toen ook alweer op. Ondertussen is het nu alweer meer dan een week verder dus heb nog veel in te halen om te vertellen. Maar dat doe ik in een volgende blog!!

1. Tine:
    Klinkt goed Sis!
    Nog eventjes genieten 😘
  2. Marion:
    5 oktober 2018
    Toch in de swag geslapen!! 👏🏼
    Mooie reis heb je gemaakt, geniet van de laatste dagen!
  3. Ivonne:
    5 oktober 2018
    Gaaf die swag! Moet wel heel bijzonder geweest zijn. Geniet nog van al deze mooie uitzichten!