Sydney & Melbourne

10 september 2018 - Melbourne, Australië

Sydney

Na een uur of 6 in de bus kwam ik laat in de avond aan in Sydney. Dit wist ik natuurlijk van te voren, daarom had ik een hostel dichtbij de bushalte geboekt. Het hostel lag naast het treinstation en je kamer was dan ook letterlijk een treinwagon op de rails. Dit was wel erg bijzonder. Na aankomst dus snel ingecheckt en gaan slapen. De volgende dag was ik al vroeg op, omdat er op het station vanaf 6 uur al omgeroepen werd wanneer welke treinen reden. Dat had eigenlijk wel wat en lang leven de oordopjes.

Die ochtend besloot ik de stad wat te verkennen en heb ik met Sasja afgesproken, een Nederlands meisje. Samen met haar heb ik de Darling harbour en de Circular Quay bezocht. Circular Quay is de centrale haven waar alle ferry's binnen komen en waar het wel bekende Opera house staat en van waar je de Harbour bridge kunt zien. Bij het opera house hebben we gepicknickt op een bankje, maar door de regen was dat van korte duur. We besloten om lekker een koffie te gaan drinken bij de Starbucks. Hierna hebben we nog wat boodschappen gedaan en zijn we terug gegaan naar ons eigen hostel. S' avonds was het wine en cheese night in het hostel en niet al te laat ben ik naar bed gegaan, want morgen moet ik weer vroeg op.

Op zaterdag ochtend stond de Blue Mountains op het programma. Via Facebook had ik een groepje gevonden om samen er heen te rijden, waaronder dus ook Sasja. Om half 9 vertrokken we en we besloten om een aantal look outs met de auto te bezoeken en daarnaast wat korte hikes te lopen. Het uitzicht was erg mooi en gelukkig was het vandaag mooi weer en scheen de zon. Toch bijzonder dat het landschap zo kan veranderen met 1,5 uur rijden. Bij de look out keken we op de bekende three sisters en bij de hike keken we uit op de grote valley en kwamen we watervallen tegen. Wat heeft Australië toch een mooie natuur en we konden dan ook geen genoeg krijgen van de mooie uitzichten. Rond een uurtje of 3 vonden we het allemaal wel welletjes en zijn we terug gereden naar het hostel. Deze avond ben ik gewisseld van hostel. Van YHA Railway naar YHA The Rocks. Bij dit hostel had ik een mooi uitzicht over de stad en het opera house. In de avond ben ik nog even de Circular Quay gaan bekijken in het donker en ben ik met een Canadees meisje uit mijn kamer een drankje gaan doen in het oudste café van Sydney.

Zondag was het weer beter dan voorspeld. Dus besloot ik met de bus richting het bekende Bondi Beach te gaan. Echter vond ik dit strand niet heel erg bijzonder, omdat ik al zoveel mooie stranden heb gezien. Ik besloot dan ook om met de bus verder te gaan naar Watsons Bay. Overal is de natuur hier prachtig en ook hier keek je weer uit over de mooie blauwe zee met mega hoge kliffen. Daar kan ik geen genoeg van krijgen. Hierna heb ik de ferry terug gepakt naar Circular Quay waardoor ik een mooi uitzicht had over de skyline van Sydney vanaf het water. Hierna ben ik boodschappen gaan doen om vervolgens terug te gaan naar de ferry om richting Manly Beach te gaan. Een gezellige wijk met leuke winkeltjes. Alleen ik ben hier maar een half uurtje geweest en toen heb ik de ferry terug gepakt om de skyline by night te bekijken. Dit was wederom een geweldig beeld en deed me erg denken aan mijn tijd in Amerika, toen kon ik ook al zo genieten van mooie skylines en zeker in het donker.

Maandag was er de hele dag regen en dus besloot ik lekker te gaan shoppen en heb ik wat spelletjes gespeeld in de games hal. In de avond toen het heel even droog was besloot ik de Harbour Bridge over te wandelen en weer te genieten van een geweldig uitzicht op de skyline van Sydney.

Dinsdag besloot ik lekker te gaan wandelen in de Botanic garden en naar een lookout point te lopen. Hier heb ik even lekker genoten van het zonnetje. Het weer kan hier wel echt extreem veranderen. In de namiddag ben ik nog wat souveniers gekocht en ben ik de Sydney Eye Tower op gegaan. Hier kon ik mooi over de hele stad kijken bij dag en bij nacht. Hiervoor moest ik wel 1,5 uur in de toren blijven, maar goed dat was het, het zeker waard. Hierna ben ik nog een lekker ijsje gaan halen en ben ik terug naar het hostel gelopen. Helaas is het niet zo'n sociaal hostel dus ik ben hier in Sydney erg op mezelf, maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo heel erg. Woensdag was mijn laatste dagje in Sydney en ik besloot walvissen te gaan spotten. Helaas heb ik alleen een wilde zee, regen en hoge golven gespot. Dus helaas pindakaas. Na de tour had ik nog een paar uurtjes over voordat mijn bus vertrok dus besloot ik mijn vliegtickets te gaan boeken. Na veel routes te hebben bekeken, heb ik toch besloten om na Australië gewoon lekker naar huis te komen en niet nog een andere reis er achter aan te plakken. Dus op woensdag 10 oktober ben ik weer op Nederlandse bodem te vinden en heb ik alles gezien van Australië wat ik wilde. De andere landen die nog op de planning staan, die komen nog wel een andere keer aan bod. Hierna was het tijd om naar de bus te gaan en om half 7 ben ik dan ook op de nachtbus gestapt richting Melbourne.

Melbourne

Na een busrit van 12 uur kwam ik aan in Melbourne. De rit verliep prima en ik had ook best veel kunnen slapen. Aangekomen bij het hostel kon ik gelukkig meteen in mijn kamer en dus kon ik nog heel eventjes bij slapen. Rond een uurtje of 11 ben ik richting de Queen victoria market gegaan, een heerlijke markt om rond te dwalen en lekker te snuffelen tussen alle spullen. Verder ben ik nog wat door het centrum gelopen en toen was de dag alweer bijna voorbij. S' avonds organiseerde het hostel een kroegentocht dus daar heb ik aan deelgenomen. Een erg leuke en gezellige avond en weer een hele hoop nieuwe mensen ontmoet.

Vrijdag besloot ik dan ook om wat langer in bed te blijven liggen en ben ik rond half 12 op de hop on/hop off bus gestapt. Hier heb ik de hele route ingezeten om alle informatie over Melbourne te krijgen en dat was eigenlijk best interessant. Hierna ben ik heel kort eventjes naar het hostel gegaan en daarna ben ik naar South Melbourne gelopen waar ook weer een hele leuke markt was. Daar hou ik toch wel heel erg van! Vanuit hier ben ik op de zwarte route gestapt van de hop on/hop off bus en ben ook deze hele route blijven zitten om het deel van St. Kilda te horen. Via Facebook had ik contact gemaakt met Bregje. Samen besloten we in de avond een Australian Football game te bezoeken. Wat een enorm leuke ervaring weer. Een enorme arena vol met supporters weer een bucketlistmomentje!

Zaterdag ben ik nog een keer naar de Queen victoria market gegaan, omdat ik het zo erg leuk vond en hier weer heerlijk rond gesjouwd. Vervolgens met de tram richting Fitzroy voor nog een marktje, maar dat viel een beetje tegen vergeleken met de andere markten. Dus ben ik terug richting het centrum gelopen en heb ik het Museum van Melbourne bezocht en de State Library. In de avond ben ik samen met Bregje lekker gaan eten bij de haven en daarna naar het Casino. De avond hebben we afgesloten met een drankje in de rooftop bar.

Zondag heb ik in de ochtend de was gedaan en ben ik daarna richting St. Kilda gegaan. Hier was een kleine markt op de esplanada en heb ik een rondje door Luna Park gelopen. Ik had gehoopt lekker op het strand wat uit te waaien, maar helaas was het bewolkt en regende het steeds een beetje en waaide het heel hard. In de namiddag kwam ook Bregje die kant op en zijn we samen pinguïns gaan spotten op de pier. Erg bijzonder om wilde pinguïns te zien. Kan ik dus ook weer op mijn lijstje zetten met bijzondere momenten! Hierna heb ik afscheid genomen van Bregje, maar wie weet zie ik haar weer in Adelaide.

Vandaag is alweer mijn laatste dagje aangebroken in Melbourne. Ik besloot weer uit te slapen, omdat de komende weken veel op het programma staat en ik bij elke tour voor 7 uur mijn bed uit moet. Hierna ben ik heerlijk gaan lunchen in een café en heb ik weer een deel van mijn dagboek zitten typen, want ik liep enorm achter. Hierna heb ik mijn laatste souveniers gekocht en ben ik nog naar het winkelcentrum gegaan. Deze avond heb ik lekker sushi gegeten bij een sushi train. Dit had ik ook nog nooit gedaan dus vond ik wel leuk om Melbourne mee af te sluiten.

Morgen vertrek ik richting Adelaide met Groovy Grape tours via de great ocean road. Helaas gaat om 6 uur de wekker dus ik ga nu lekker slapen!

Veel leesplezier :)

1. Wencke:
    11 september 2018
    Heel leuk om te lezen dat je zoveel onderneemt en je tijd goed benut! Ik vond Sydney en melbourne allebei echt super leuk! Heel veel plezier op je Great ocean road trip. Je gaat het vast en zeker fantastisch vinden! Ik hoop dat je nog vele mooie dagen met een zonnetje hebt en dan zien we je 10 oktober terug in Nederland :) Hier dan helaas een stukje kouder denk ik..

Tot snel en geniet er nog van je laatste maand! Xxx
  2. Elle Berkers:
    11 september 2018
    Aah super lief wencke! Ik ga zeker nog even genieten hier:)
  3. Alda:
    12 september 2018
    Weer een heel leuk verhaal Elle en je hebt ook weer veel ondernomen in die korte tijd dat je in Sydney en Melbourne bent. Nog lekker verder gaan genieten.
    Veel liefs van ons 😘😘
  4. Ivonne:
    13 september 2018
    Heb vandaag al je verhalen in een keer gelezen om alles even in te halen! Wat een verhalen, maar zeker ook: wat een ervaringen! Ben stiekem wel een beetje jaloers😉 in een relatief korte tijd toch veel gedaan. Je zal nu vast graadje mager terug komen na al die inspanningen! Geniet nog van alle dagen die komen gaan dan gaan we er na 10 oktober weer eens op drinken!🍻
    Groetjes!